۵۱۳
تعداد بازدید: ۱۹۷۲
يکشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۲
حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم:
سخنگوی جامعه روحانیت در بیان ویژگی‌های مجلس آینده گفت: مجلس آینده باید مجلسی ارزشی، قوی، کارآمد و مردمی باشد و در راستای آرمان‌های انقلاب و امام و رهبری شکل بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو شورای مرکزی و سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفتگویی کوتاه با روابط عمومی جامعه روحانیت مبارز به تبیین دیدگاه و رویکرد کلی جریان انقلابی در خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی که اسفند ماه امسال برگزار می‌شود پرداخت. متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:

 

سوال: در سال ۱۴۰۲ نیز شاهد برگزاری انتخاباتی دیگر در تاریخ جمهوری اسلامی هستیم و این انتخابات هم اهمیت زیادی از جهات مختلف برای نظام دارد. به طور کلی، موضع و سیاست جامعه روحانیت مبارز در این باب را تبیین بفرمایید.

موضوع انتخابات و اهمیت آن در سال جاری بسیار برجسته است؛ به طوری که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ابتدای سال به آن اشاره کردند و چند وصف را برای انتخابات اعلام کردند؛ 

- سلامت انتخابات

- رقابتی بودن انتخابات

- مردمی بودن انتخابات

- و مشارکت بالای در انتخابات

ایشان در ادوار گذشته اگر توسط احزاب و تشکل ها زودتر به موضوع انتخابات پرداخته می شد، می فرمودند: فضا را انتخاباتی نکنید! ولی اینکه امسال خود ایشان بحث را زودتر آغاز کرده‌اند، نشانه این است که باید تمهیداتی و مقدماتی فراهم شود و ضرورت دارد که زودتر به انتخابات بپردازیم و علت آن هم بحث سطح مشارکت مردم است که مهمترین دغدغه است. مشارکت عمومی برای نظام سیاسی جمهوری اسلامی همواره یک مسأله راهبردی و حیاتی بوده و هست چون یک نظام مردم سالار است.

 در سال‌های گذشته و در یکی دو دور برگزاری انتخابات متاسفانه روند رو به نزولی در مشارکت مردم شاهد بوده ایم که نگرانی‌هایی را برانگیخت. در تاریخ انقلاب اسلامی، تجربه اینگونه ثابت کرده هرگاه دولت‌های موفق در جهت جلب اعتماد و رضایت عمومی موفق بوده‌اند انتخابات با حضور بیشتر و پرشورتر مردم برگزار شده و سطح مشارکت دقیقاً به موفقیت دولت‌ها و مجالس بستگی دارد. یکی از تاکیدات مهم ایشان سطح مشارکت بالاست و در این مسیر همه ما یعنی دولت و مجلس و جامعه روحانیت و تریبون‌های رسمی و غیره باید سطح امید و نشاط را بالا ببرند.

مسئله بعدی تبلیغات است و تشویق‌هایی که در قبال جامعه صورت می‌پذیرد تا سطح مشارکت بالا برود. البته تبلیغاتی منطبق با واقعیات و روشنگرانه. 

در هر حال، جامعه روحانیت مبارز به عنوان بازوی رهبری در تحقق اهداف سیاست داخلی و خارجی با احساس تکلیف انقلابی در این عرصه ها حضور دارد. امام راحل در دوران حیات خودشان از جامعه روحانیت می خواستند در انتخابات حضور داشته باشند. ما این حساسیت ها را درک می کنیم و اولین خواسته ما بالا رفتن سطح مشارکت است و این منطبق با خواست رهبری است؛ صرف نظر از اینکه این مشارکت به نفع جریان انقلابی باشد یا نباشد البته در وهله دوم انتظار ما این است که به هر حال، جریان انقلابی تقویت شود...

 

سوال: با فرض مشارکت بالا چگونه می‌توان مجلس آینده را به عنوان مجلسی مطلوب تلقی کرد؟ یعنی چه شرایطی باید داشته باشد؟

 مجلس آینده باید مجلسی ارزشی، قوی، کارآمد و مردمی باشد و در راستای آرمان‌های انقلاب و امام و رهبری شکل بگیرد. مجلس قوی وقتی شکل می‌گیرد که افرادی در این نهاد حضور داشته باشند که نخبه، برجسته، قابل اعتماد و کارآمد باشند. دغدغه ما این است که مجلس قوی و کارآمد با این اوصاف باید پدید بیاید. برای این امر مهم اولاً متشکل شدن احزاب و تشکل‌های سیاسی خیلی اهمیت دارد یعنی با به هم پیوستن احزاب و تشکل‌ها زمینه برای عرضه بهترین‌ افراد این مجموعه‌ها فراهم می‌آید. با مقیاس‌ها و معیارهایی که لحاظ می‌شود و با تعیین شاخص‌های شایستگی در خصوص افراد و نامزدها، می توان به آنها امتیاز داد و در نهایت افرادی را که امتیاز بیشتری دارند در معرض انتخاب مردم قرار دهیم. ثانیاً جامعه روحانیت از این گردهمایی و به هم پیوستن و ایجاد جبهه واحد حمایت می‌کند. جامعه روحانیت مبارز لیست از پیش تعیین شده ای در انتخابات گوناگون نداشته و ندارد بلکه تمام همتش این است که تمام کسانی که از مبانی مشترک انقلابی بودن، تبعیت از رهبری و سیاست‌های ایشان و حرکت در چارچوب قانون اساسی برخوردار هستند حمایت کند و دنبال کردن این رویکرد را موجب توفیقات زیادی برای کلیت نظام می داند.

 

سوال: جریان انقلابی از سه چهار سال پیش دو تکه شده است، دو شورا شکل گرفته یکی شورای ائتلاف و دیگری شورای وحدت! هر دو هم قوی و پرانرژی در تهران و شهرستان ها کار می کنند؛ چطور می شود این دو شورا را منسجم و گردهم آورد؟

بله همینطور است و این رقابت درون جناحی شکل گرفته است. ما در جامعه روحانیت مبارز مدتی است که این دغدغه و این کار را شروع کرده‌ایم و خوشبختانه اقبال اولیه برای گفتگو شروع شده و اعضای دو شورا می‌دانند و پذیرفته‌اند که همکاری به خصوص در تهران و کلان شهرها بسیار مهم است چرا که شرایط برای حضور رقبا فراهم شده و احتمال حضور رقیب مهیاتر شده است و شورای نگهبان و وزارت کشور با وسعت نظر بیشتری در خصوص کاندیداهای رقیب برخورد خواهند کرد. پس انتخابات مشارکتی و رقابتی است؛ در چنین شرایطی رقابت درون جناحی بی‌معناست؛ چون اگر این وضعیت باشد نتیجه انتخابات باخت است و پیروزی جریان انقلابی خیلی دشوار و بلکه دست نیافتنی خواهد شد.

 

سوال: همچنان که فرمودید علاوه بر عملکرد دولت‌ها که در کم و کیف مشارکت در انتخابات تاثیر دارد، عملکرد خود مجلس و مجلسیان هم در انتخابات بسیار تعیین کننده است؛ در این خصوص نظر شما چیست؟

بله همینطور است عملکرد مجلس در جریان مشارکت عمومی بسیار تاثیرگذار است باید نمایندگان به خصوص در مدت باقی مانده نسبت به مواضع اقدامات و بیانات خود دقت نظر بیشتری داشته باشند تا جریان انقلابی تضعیف نشود منفعت شخصی و محلی را کنار بگذارند و با تفکر ملی نسبت به مصالح ملی حساسیت به خرج دهند و منافع عموم جامعه را در اولویت قرار بدهند تا مجلسی قوی‌تر و کارآمدتر شکل بگیرد.